LOOP MODEL
Tema loop
Tema loopet skal beskrive det indhold som målgruppen skal arbejde med. Her vil fokus være at vi skal lærer om hinandens forskelligheder, ud fra hvad vi er nysgerrige på. Udgangspunktet i vores projektet er at lære om hinanden og komme tættere på de kulturforskelle der er. En vigtig del af processen er at give vores samskabelses gruppe et reelt billede af hvem vi er, samt at vi som medspiller giver dem plads til at få indflydelse og komme med ideer. Det er vigtigt at temaet har nysgerrighed som en bærende del, da man på denne måde kan efterkomme hinandens fordomme og spørgsmål.
Temaet nysgerrighed, vil komme til udtryk igennem videoklip, hvor vi vil optage os selv i hverdagssituationer, og give dem et indblik i vores liv i den vestlige verden. Det samme skal vores samskabelses gruppe i Kina gøre. Ved at anvende videoklip som en bærende del af vores projekt ligger vi op til at vores samskabelses gruppe skal opleve, være undersøgende og stille spørgsmål. De får mulighed for at opleve det hele på tæthold. På den måde lærer begge parter noget om hinandens kulturforskelle, men vi lærer også en del om os selv og måske ser vores eget liv i et nyt perspektiv.
Ramme loop
Vores tanke er at vi vil skabe en klar rød tråd i vores samskabelsesprojekt med vores institution i Kina. Vi stiller os nysgerrige på den kulturelle forskel der er imellem Kina og Danmark, derfor kalder vi vores samskabelsesprocess for Nysgerrighed. Ifølge psykologen Daniel Ellis Berlyne er nysgerrighed en motivationsform. Han forklarer at nye, overraskende eller usædvanlige stimuli fremkalder nysgerrighed. Nysgerrighed er mest udbredt hos unge mennesker med særlige pædagogiske interesser, da den er ledsaget af informationssøgende adfærd. (Gyldendal, 2009) Valget bag vores tema er at de fleste mennesker er nysgerrige på det ukendte og i dette tilfælde er vi to forskellige nationaliteter som skal få stilles vores nysgerrighed.
I Danmark har vi en lovgivning der giver os visse rettigheder, herunder ytringsfrihed. Det betyder vi har en ret til at ytre vores meninger og holdninger, så længe det ikke indeholder trusler mod bestemte befolkningsgrupper, organisationer eller seksualiteter (§ 77, u.å.) her spiller det enkelte individs etik og moral ind, da vi alle er opvokset med forskellige normer og værdier.
Når vi taler om etik og morale kan vi ikke undgå at tale om formel myndighed som handler om landets juridiske retningslinjer her under politi og lovgivning den formelle myndighed er ikke til at diskutere fordi der er klare retningslinjer den enkelte skal agere efter. Den faglige myndighed er den baggrund den enkelte handler ud fra det vil sige erfaringer, viden, teori, metoder. Når vi fortager os en etisk eller moralsk handling, gør vi det som regel med udgangspunkt i faglig myndighed. (Nielsen, 2017)
Teknik loop
Vi har valgt at kommunikere igennem video hilsner, hvor vi sender information om os og vores levevis, som modtageren kan arbejde videre med og derefter sender deres version tilbage til os.
Vi er opmærksomme på at det er en helt anden kultur vi fremsender til, og at de ofte ser op til, eller misunder vores levevis her i vesten, derfor skal fremstå præsentable og ikke fremstå som nogle der er bedre individer end dem selv. Vi skal holde en dagsorden hvor vi er nogenlunde ligestillet i de situationer som sammenskabelsen bringer.
Vores tekniske plan
Optagelse
Til optagelse af videoer af vores hverdagssituationer vil vi hver især gøre brug af vores kamera i vores telefoner. Vi er opmærksomme på at nogle har IPhone og andre har android, dvs. at der bliver optaget i 2 forskellige formater, derfor skal vi have konverteret alle videoer til Mp 4 inden begyndelsen på redigering.
Kommunikation
Fremsendelse og modtagelse af materialer fra os og retur fra Kina, kommer til at forgå over appen WeChat, vi har fået deres kontakt oplysninger og derefter skal alt kommunikation forgå på denne platform. Derudover har vi oprettet en blog hvor alle videoer skal figurere i takt med sammenskabelsen.
Vi vil sætte undertekster på størstedelen af videoerne, da nogle af optagelserne kommer til at forgå på dansk da nogle i gruppen har svært ved engelsk.
Redigering
· Vi vil bruge programmet videoeditor, som ligger standard på Windows 10 til indsættelse af tekster og visuelle effekter.
· Til redigering og klipning af videoer vil vi bruge programmet Windows movie maker pro – dette program vil vi også bruge til at indsætte speaker stemme og musik på nogle givne situationer.
· Til konvertering vil vi bruge programmet Imazing converter til at konvertere alt vores video materiale til MP4 filer.
Deres Teknik
Da vi er informeret om at det er velfungerende studerende fra en medielinje i Kina vi skal sammen skabe med, forventer vi at se at de er os overlegen mht. udfærdigelse af video produkter og redigerings ideer, vi håber at de i denne sammenskabelse kan give os nogle ideer som kan forbedre vores tekniske kunnen fremadrettet i gruppen.
Æstetik og kreativitet loop
Vi vil gerne benytte drama, rap, video og lydfil som produkt til at illustrere nogle af de vigtigste rettigheder og seværdigheder for os. Disse rettigheder og seværdigheder er fundamentet for Danmark og hovedårsagen til, at mange udlændinge søger til Danmark. Vi benytter drama fordi ”Dramaelevene viser mere empati, takler bedre stress og er dygtigere til at løse problemer.” (Vareberg, 2010)
Da Danmark er et meget multikulturelt samfund, arbejder vi målrettet med den pædagogiske tilgang som konstant er i udvikling. Vi har en stor interesse for den udvikling pædagogikken har taget de seneste par år og vil gerne præsentere den generelle undervisningens form og kultur for Kina.
I Danmark ligger vi stor vægt på at alle i vores samfund har det godt. De stærkeste bærer det tungeste læs, da vi går ind for at alle skal have lige muligheder i form af skolegang, uddannelse og økonomisk støtte hvis der er behov for dette.
Her ser vi den mest markante forskel imellem Kina og Danmark. Da Kina er et af de største import- og eksportlande, da de formår at producere alle typer produkter til så billig en pris, at de kan eksportere vare til hele verden og derfor ligger deres opmærksomhed på udvikling indenfor industrien. Hvorimod Danmark, som er et markant mindre land, fokusere mere på forbedringen af vores velfærdssamfund.
Vi vil gerne stille os nysgerrige på den Kinesiske kultur og dens udvikling. Vi vil undersøge Kinas historie og undervisnings kultur og stille fordybende spørgsmål og på denne måde tilegne os en viden der inspirerer til videreudvikling af vores samskabelses proces.
Mediepædagogisk loop
Danmark har stor fokus på det pædagogiske og på menneskerettigheder, og vi forsker og udvikler os hele tiden indenfor det pædagogiske felt. Kina er mere fokuseret på det medie relateret arbejde. Vi vil derfor forsøge at give vores samskabelsesinstitution et indblik i vores pædagogiske tilgange og hvordan det er, at være dansker. Da vi har en formodning om at Kina er teknologisk længere fremme, håber vi på at vi kan tilegne os noget viden, igennem deres respons videoer. Vi håber på denne måde, at begge parter får stillet deres nysgerrighed og samtidig får en kulturel forståelse af hinanden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar